facebook twitter instagram issuu linkedin google+ research gate youtube ustv

Mikołaj Wicher „Absolwentem z Pasją Marca 2015 roku”

W ramach trzeciej edycji plebiscytu „Absolwent z Pasją” wybrano Absolwenta Marca 2015, którym został Mikołaj Wicher, absolwent kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego.

Osiągnięcia artystyczne:

Osiągnięcia artystyczne Mikołaja Wichera wiążą się z jego pasją, jaką są gry LARP (Live action role-playing), w które gra od prawie dziesięciu lat, a od pięciu je tworzy. Jego pierwszą grą był LARP „Enklawa” w przestrzeni Elektrociepłowni Szombierki w Bytomiu. Od tamtej pory stworzył ponad kilkanaście gier (niektóre przyciągały prawie dwustu graczy) oraz współtworzył jedną z największych gier miejskich w Polsce – „Zombie Escape” w Katowicach w 2013 roku, w której wzięło udział 700 uczestników.

Zdobył następujące nagrody:

  • Najlepszy Gracz – Flamberg 2010.
  • Złota Maska dla Najlepszego Gracza – Pyrkon 2012.
  • Najlepszy Gracz – Flamberg 2013.
  • Złota Maska za Najlepszą Reżyserię – Pyrkon 2014 – za grę „Wszystko dla N.", którą od marca 2014 rozegrano w Polsce już 14 razy.
     

Działalność społeczna:

Od 2012 roku czynnie włącza się w popularyzację larpów w Polsce i na świecie – między innymi przez udział i organizację konferencji tematycznych. Od początku istnienia Polskiej Konferencji Larpowej KOLA tworzy artykuły do towarzyszących jej wydawnictw, a w 2015 roku był głównym koordynatorem KOLI, która miała miejsce w budynku CINiBA w Katowicach. Jest członkiem-założycielem Stowarzyszenia Liveform – najbardziej aktywnej w Polsce grupy tworzącej larpy. W 2013 roku był członkiem Jury konkursu Larpy Najwyższych Lotów na Festiwalu Falkon w Lublinie.

Krótki opis kariery zawodowej :

Po zakończeniu studiów założył własną agencję marketingową „Dobre Relacje”, którą prowadzi do dziś.

Pasja:

Pasją Mikołaja Wichera są larpy, czyli gry symulacyjne. W larpie można wcielić się w dowolną rolę i przeżyć to, na co nie ma miejsca w normalnym życiu. Larpy są trochę jak odwrócony teatr – zamiast rozpisanych akcji i dialogów na podstawie których trzeba rekonstruować psychologię bohatera – w larpie otrzymujemy historię i rys psychologiczny, a to co zrobimy i czego doświadczymy, zależy tylko od nas. Nie ma tu reżysera w tradycyjnym rozumieniu. Larpy mogą przenieść nas do światów fantastycznych, rodem z prozy Tolkiena, w przestrzeń kosmosu inspirowaną Lemem, lecz mogą też eksplorować codzienność i w konwencji realistycznej skupiać się na psychologii bohaterów.

Dlaczego zasługujesz na tytuł Absolwenta z Pasją?

Jeszcze w czasie studiów zacząłem aktywnie działać, by swoją pasją coś zmienić – nie tylko tworzyć gry, ale wywalczyć dla nich lepszą pozycję w kulturze. Wyrwać je z poboczy kultury i osadzić w mainstreamie. Pierwsze kroki do tego miały miejsce lokalnie – moje gry cieszyły się coraz większym zainteresowaniem uczestników, ale o sukcesie można mówić dopiero od zeszłego roku. Współtworzyłem wraz z przyjaciółmi ze stowarzyszenia grę „College of Wizardy” na Zamku Czocha, która okazała się być jednym z głośniejszych wydarzeń medialnych dotyczących Polski w zeszłym roku. A plany na przyszłość mam jeszcze większe.

 

 

Skróty

Biuletyn Informacji Publicznej
Copyright © 2001-2018
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wszelkie prawa zastrzeżone.